یادداشتی به مناسبت روز دانشجو
روز 16 آذر که به نام دانشجو نامگذاری شده، در تاریخ کشورمان به یک روز بهیادماندنی تبدیل شده و یادآور مفاهیم ارزشهای والایی است که توسط دانشجویان آزادیخواه کشور علیه نظام استبدادی و استکباری تولید شده است.
دانشجویانی که نشان دادند در برابر تحولات کشورشان احساس مسئولیت دارند و نسبت به مسائل کشور دغدغه مند هستند.
داشتن دغدغه و احساس مسئولیت نسبت به مسائل کشور یکی از شاخصهای دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است که میتواند به دانشجو در عمل به نقش دانشجوییاش کمک کند.
دانشجو به عنوان یکی از اقشار پیش رو و فرهیخته جامعه همیشه مورد توجه اقشار مختلف مردم بوده و مردم با نگاه احترامآمیزی به آن مینگرند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «دانشجو و دانشگاهی قشر برگزیده جامعهاند».
لذا باید نسبت به سایر اقشار ذهن دغدغهمندتری داشته باشد و دارای احساس مسئولیت مضاعفی نسبت به مسائل کشور باشد.
وجود این دغدغه مندی و مسئولیتپذیری به نشاط جامعه دانشجوئی کمک شایانی خواهد نمود.
کشور ما در شرایط فعلی برای حل مسائل و مشکلاتش نیازمند این فضای نشاط و سرزندگی در محیطهای دانشجوئی هست.
دانشجو از یک سو باید قابلیتها و توانمندیهای خود را در قبال حل مسائل کشور به ساختار مدیریتی کشور اثبات کند و نشان دهد که میتواند بخشی از فرایند حل مسئله باشد و از رهگذر این اثبات است که اعتماد متقابل بوجود میآید و اعتماد متقابل برای کشور یک سرمایه عظیم اجتماعی است که سرعت حل مسائل را دوچندان میکند.
به عبارتی اگر مطالبهگری و پرسشگری و نقد دانشجو از مدیران و صاحبمنصبان در مسیری سازنده و منطقی قرار گیرد میتواند اثرگذار باشد اما اگر نقدها و مطالبات مبتنی بر گرایشهای سیاسی و جناحی و غرضورزی باشد گرهای از کار کشور باز نخواهد کرد و سوق دادن دانشجو به دام سیاست زدگی همان حربهای است که میتواند بخش عمدهای از پازل طراحی شده برای بیاثر کردن دانشگاه در تحولات جامعه را کامل کند و دانشگاه را که بهعنوان مبدأ تحولات معرفی شده و میتواند تحقق تمدن اسلامی را به ظهور و بروز برساند از مسیر اصلی خود دور و دچار حواشی ویرانگر کند. آنجا که دانشجو دارای شاخصههای مطالبه گری، آرمانخواه و انقلابی گری است و با بصیرت به تحولات جامعه خود مینگرد یک دانشجوی سیاسی در طراز انقلاب اسلامی است.
داشتن بینش و درک سیاسی به دانشجو کمک خواهد کرد در عین سیاسی بودن از گرفتار شدن در بازیهای قدرت و فاصله گرفتن از آرمانگرائی و انقلابی گری که در ذات دانشجوی سیاسی است مصون بماند. دانشجو باید توان تحلیل دقیق پدیدهها و روابط بین آنها و سیستم اثرگذاری آنها را به خوبی بشناسد.
دانشجو کارآمدترین و قابلترین قشر برای حراست از آرمانها و هویت انقلاب اسلامی است و ما امروز در شرایطی به سر میبریم که به شدت نیازمند چنین قشر پیشرویی در حراست از انقلاب اسلامی هستیم.دانشجوی تراز انقلاب اسلامی دانشجوئی آیندهساز است و خود را در برابر تحولات و تغییرات منفعل نمیبیند .دانشجوی انقلاب اسلامی باید مستقل، تلاشگر، نوآور و خلاق باشد و به آینده امیدوار و این امیدواری را به جامعه تزریق کند.یکی از نکات مهم بیانیه گام دوم انقلاب ؛ گسترش علم و فناوری و توسعه فرهنگ و اشتغال است،علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان نشان می دهد که این از جمله نقش های مهم دانشجو می باشد.
نظام آموزشی کشور همواره مورد توجه امام خمینی(ره) بوده است و به دانشگاهیان بویژه دانشجویان جهت مقابله با توطئه ها و دسیسه های داخلی و خارجی هشدار داده است، و از دانشجویان به عنوان جوانان روشنفکر، جوانان ارزنده اسلام، دانشجویان عزیز، دانشجویان مسلمان و مبارز، دانشجویان انقلاب، فرزندان ایران، قوه متفکره ملت و ... نام می برد و برای دانشجو ارزش و اهمیت خاصی قائل است و معتقد است نجات دانشگاه از انحراف نجات ملت و کشور است.درتمام دنیا، انتظار مردم از طیف دانشگاهی و به ویژه دانشجویان بسیار زیاد است. چون دانشگاهیان و دانشجویان طبقهی روشن و نخبهی جامعه هستند. دانشآموختگان، دانشجویان و نسل تحصیلکرده است که وضع و حال موجود جوامع را بهتر و دقیقتر درک میکنند و در مقابل وضعیت و واقعیت موجود و عینی، واکنش و موضعگیری مناسب نشان میدهند. به دلیل اینکه فهم این نخبگان از زندگی، جامعه، سیاست، اقتصاد، هنر و تمام ابعاد زندگی، آگاهانهتر و عمیقتر است.با توجه به نقش اساسی دانشگاه و دانشجو در حرکت فکری - علمی و مهندسی فرهنگی کشور می بایست جایگاه مشخصی نیز برای دانشجو در این عرصه تعریف کرد.برای مشخص کردن ویژگی های یک دانشجو موثر در مهندسی فرهنگی و متناسب با شرایط موجود جامعه و دنیای امروز، توجه به اصول هویت ساز که مقام معظم رهبری نیز در مطالبات خود از دانشجویان به آن اشاره کرده اند ضروری است.